Jihlavská hromadná doprava zase zdražila. A o rovných 20% Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 1
SlabéVynikající 
Napsal Wec   
Středa, 09 červenec 2008

 Tak v červnu se jihlavští konšelé sešli a dohodli zdražení síťovek o dvacet procent - plnotučné jízdné na měsíc je teď za 450 korun.
Jihlava je s cenou jízdenek vůbec progresivní - z podobně velkých měst má bezkonkurenčně nejdražší jízdné, ať jízdenka nebo předplatné. Mimo Prahy a Brna cenu překračují jen některá násobně větší krajská města.
Chápu, že trolejbusy a busy na vzduch nejezdí a nafta zdražuje, že by ale těch dvacet procent vysvětlovalo i zdražení elektriky?

 

 Jihlava má vůbec pěkný systém hromadné dopravy. Trolejbusové linky dělají takové zvláštní okruhy (omlouvám se lince A a nárazový E) s průletem přes náměstí, že když spěcháte, tak je často rychlejší jít pěšky - přijdete na místo podobně jako kdyby jste si natřásali faldy při okružní jízdě trolejbusem. Znalý vědí, že stačí přijít na zastávku, kouknout na jízdní řád (když není zprasen sprejem), kouknout na hodinky a teprv potom udělat rozhodnutí, jestli počkat nebo se projít přímo k cíly.
Lístky pořádně nikde nekoupíte. Automaty na lístky jsou na třech nebo čtyřech místech a v mnoha trafikách je to už neznámá položka - je to zboží jako každé jiné a asi to žádnej vejvar nebude. Můžete si sice lístek koupit u řidiče, ale to skutečně berte jako poslední možnost. Řidičům to rozhodí rytmus a dávají celkem najevo, jak je ten drobný maloobchod obtěžuje; zvlášť když mu máváte nějakou bankovkou od Komenskýho výš. Pro turisty jsou něco jako unikátní turistická pamětní známka; taky se nedostane všude, akorát nejsou tak designově vypracovaný.



Jihlavský MHD rozdělil město na dvě oblasti - první okruh je pro představu ten, kde lze v rozumném čase dojít pěšky bez použítí MHD (viz systém vyhlídkových okružních tras),  
v tomto případě je lístek znakem určitého zbytného luxusu nebo chcete-li lenosti. V dopravním podniku ale nejsou žádný pitomci a prodávají tyto lístky nebo síťovky o kousek 
levněji (320 korun na měsíc pro zdravého daně platícího). Druhý okruh je už na procházku nevhodný a trasy v tomto okruhu v podstatě spojují vzdálená predměstí a dědiny, 
které se vzdaly suverenity ve prospěch radnicomagistrátu (status toho starého radničního domu záleží na tom kolik lidi bydlí v bytě tiskového mluvčího případně kolik vesnic 
se nechalo asimiliovat) s fabrikami ruzně těžkého průmyslu zase někde na dalekém předměstí a to trasou skrz náměstí.  
Celé tři autobusové trasy se pouštějí až do druhého pásma - dve tři zastávky za prvním pásmem stejně končí, takže nějaké bloudění v druhém pásmu nastat nemůže. 
Ovšem tento luxus dlouhé jízdy do polí není zadarmo a dopravní podnik si ho cení na 450 korun měsíčně což koštuje podobně jako v jiných krajských městech; teda až na tu velikost města a délku tras.

Měl bych návrh na zlepšení.

Trolejbusy by jezdily bez dveří. Zastávky by byly hustěji za sebou, ovšem na zastávkách by se nezastavovalo jen přibržďovalo. Vyhlídkové okruhy by získali na atraktivnosti a turisty by to bylo vyhledávané. Cena nemovitostí po trase by byla rovnoměrně zhodnocena - žadné vychloubačné inzeráty, že dům nebo byt  stojí u zastávky. Samozřejmě nejsem žádný nelida, pro matky s kočárky a vozíčkáře by zůstalo tlačítko pro zastavení a řidič by na mávnutí na zastávce skutečně zastavil.
Trasy by se v nudných přejezdových usecích upravily. Konkrétně z náměstí by nejely na tu ucpanou znojemskou křižovatku (citypark taky něco přidá) ale po Brněnský dolů na starý most se zastávkou zoloogická a do kopečka rovnou k blázinci. 
Stejně tudy dřív trolejbusy jezdily, tak to zas taková změna nebude, aspoň pro důchodce. Ostatně děti a důchodci budou díky levnější síťovce asi většinovými pasažéry. My mladí a zdraví budem chodit pěšky.

Tady je adresa Jihlavského dopravního podniku  

A pro mílovníky zpívajících elektrovozů a kouřících autobusů v jihlavě tady odkaz na  opravdového fanouška se spoustou informací doslova po jednotlivých vozech, co kdy vozily zadky  po jihavských ulicích.



 

Aktualizováno ( Středa, 27 srpen 2008 )
 
< Předch.   Další >
SEO by Artio