Tak tu máme další Buď Fit akci. Uprostřed vysočiny v kopcovité Jihlavě v které je zaříznutá řeka Jihlava se primátor města rozhodl, že sport pro masy bude inline bruslení. A hned uvedl příklad města Opavy. Až na to, že Opava je placka a Jihlava je kopcovitá tak, že i sjezdovka za město se vešla (z městských peněz zbudovaná).
Před jihlavským gymnáziem stála socha TGM od jihlavského sochaře Schlezingera. Socha byla vztyčená roku 1948, autor "odměněn" následující rok 25lety vězení v lágru, kde roku 1955 umírá. Socha ho přežila o šest let. V roce 1961 (to měla být ta doba uvolnění?) byla tajně odstraněna, odvezena na Čerínek a pro jistotu rozmlácena. S Masarykem před školou tedy byla Jihlava 13 let, přiznejme že z těch horších let rudé totality. Dnes se snaží nový výbor navrátit repliku sochy zpět. Otázkou je, zda má smysl vyrábět kopii a vyměňovat jeden pomník za druhý (jeden pomník tam už je).
A je to. Mezinárodní festival dokumentu v Jihlavě opět trochu rozčeří klidné hladiny města, přitáhne spousty lidí a oživí na týden kina a hospody. Centrálu najdete v DKO "odboráku". Doporučuji večer vyrazit po bílé lajně z vápna a projít po trase, a nkteré jsou jako korálky navlečené kina, hospody, vystavy a další. Tak si to užijte, ani ne za tyden to skončí a město se ponoří opět do podzimní mlhy a klidu.
Dneska 13.10 v 21.25 na ČT2 bude vysíláno v cyklu Šumná města díl Šumné Horácko. Kdo nestihne tak může naladit v pátek 17.10 - tedy vlastne v sobotu ráno - ve 3.40. Sebe nebo videorekordér. A nebo počkat, až se to někde sloví na internetu
Kamarád mi poslal ekonomický přehled o realitě houpačky jménem akciový trh.
" Kdo si koupil před rokem za $1000.00 akcie Nortelu, má teď $49.00.
Kdo koupil Enron, má za původních $1000.00 jen $16.50.
Pokud jde o Worldcom, tomu zbylo $5.00.
Pokud jste si nakoupili za $1000.00 Budweiser, tedy pivo, ne akcie, a během roku ho vypili a vrátili zálohované plechovky po 10 centech, máte teď $214.00. "
Jako správný horák teda vidím objekt investice jednoznačný - pivo Bernard s patentovým uzávěrem. To je zálohované celými sedmi korunami a nabízí to tak ideální poměr ceny užitné a zůstatkové. Pravda, kupovat lahváče v Lidlu za ceny té zálohované flašky se možná jeví jako ekonomicky ještě výhodnější, ale o užitku už si dovolím pochybovat.
Staré pořekadlo, že RUM je R.ozumně U.ložená M.ěna myslím, že neplatí; lahve už myslím nezálohují, byť by to byl ten Jindřichohradecký s lodičkou.
Takže hlavu vzhůru, na akcie nemyslete a ukládajte svůj majetek s rozumem a užitkem jako já!
Tak hurá, konečně mi dorazila zásilka z malé číny (thaiwan) s motorem (a dalšími součástkami) na elektromotorizaci obyčejného kola. Výkon 360W (krátkodobě i 500W) je podle mých testů s 250W motorem a podle diskusních fór dostatečný, aby to vyletělo i krpály na vysočině. Jen zbývá převést starýho odepsanýho horskáče (garážová kulisa, model "ocel 93) do servisu, nechat si prodloužit řetěz, a hlavně sehnat baterky. To je z toho tak největší dilema.
Levné olověné jsou sice těžké, nemají rádi nabíjení velkými proudy ale zase jsou levné a nemusí se kupovat přes půl zeměkoule. Ty lepší typy u nás jednak prakticky nejsou a těch pár dodavatelů si je cení jak kdyby byly ze zlata - i 100% navýšení ceny v našich obchodech proti světu je běžná věc. No a když i od těch nejlevnějších světových obchodů to taky není žádná sláva (dražší jak celý motorizovaný kit), tak radši tady koupím dočasně nějakou olověnou zátěž a vyčkám na nich do jara, až se pohnou ceny těch supetruper nano lithium feritových - s obchodními názvy jako LiFEPO4, A123, LiFE. Ostatně dalším stávajícím problémem těch nových baterek jsou nabíječky. Baterky mají sice všechna superlativa, co si dokážete představit, ale jakousi nevýhodou je, že neexistují v podstatě kompaktní nabíječky (s napájením na 230V), které by byly schopné do nich šťouchat proud na hraně jejich vlastností. No potom k čemu mít užasné baterky, které nemůžete "natankovat" za pár minut prostě proto, že není ta správná nabíječka.
No a pár parametrů - Je to vlastně takový moped ve vyšším levelu. Zůstaly tam šlapky a přehazovačka (vlastně všechny vlastnosti běžného kola), drží si to nízkou váhou (zhruba jak na výlet osazené běžné kolo - 22-24Kg i s baterkama. Neplést s těmi čínskými hotovými elektrokoly, které váží 35-40kg!!!!) a dojezd stačí tak akorát na vzdálenosti, na kterou by jste se odvážili s babetou (na cruise skrz evropu to není .... i když i to je reálné s rychlonabíjecími baterkami).
Jezdit se dá bez papíru a helmy (helmu ale doporučuji, kamarád se nedávno na elektrokole vyboural, a to byl celkem vyježděný cyklista), jezdí stejně rychle a rychleji jak dokážete rozpálit obyčejné kolo (20-40km/h). Dojezd podle kapacity baterek, na 10Ah/24V to je zhruba 30km. Podrobněji o testech a fotky napíšu v dalších článcích.